donderdag 8 november 2012

Recept: Karamelcupcakes

Jaaaaaa, calorieën bommetjes. Jammer, maar wel super leuk om te maken. Als je het niet te vaak doet kan het toch wel die ene keer?? (sssttt niet doorvertellen!)










Wat heb je nodig:

85 g zacht boter
55 g bruine basterdsuiker
1 el golden syrup of schenkstroop
100 g zelfrijzend bakmeel
1 tl vergeraspte nootmuskaat.
2 el melk

En voor de decoratie
115 g lichtbruine basterdsuiker
1 klein eiwit
1 el heet water
1 snufje cremortart

Hoe maak je het.

Verwarm de oven voor op 180 graden. Zet 12 papieren vormpjes in een cupcakevorm.

Klop de boter, bruine basterdsuiker, en golden srup in een grote kom luchtig en licht. Klop er geleidelijk het ei door. Zeef het meel en de noot muskaat erboven en spatel ze samen met de melk voorzichtig door. (gebruik daarvoor een metalen lepel)

Schep het beslag in de vormpjes. Bak de cupcakes 10-15 minuten in de oven, of tot ze goudbruin en gerezen zijn en stevig aanvoelen. Laat ze afkoelen op een taartrooster.

Doe alle ingrediënten voor de decoratie in een hittebstendige kom en zet doe op een pan zacht kokend water. Klop het mengsle 5-6 minuten met de handmixer, tot het in zachte pieken blijft staan, wanneer je de gardes optilt. Spuit de topping op de cupcake en smullen maar

Groetjes,.

Dit recept komt uit cupcake heaven 1 op blz.45

2 opmerkingen:

  1. Ik heb deze cupcakes vandaaggebakken maar er is de ik iets mis gegaan. Alles volgens het receptgedaan maar ik kon er echt geen 12 cupcakes uit maken. Ik heb van die silicone bloempotjes gebruikt van de Xenos hier kon ik er maar 3 mee vullen. Cupcakes waren best wel vast, totaal niet luchtig. Verder zat er geen karamel smaak aan. Ze waren niet droog. Heb ik iets verkeerd gedaan. Verder vroeg ik me af waarom en nootmuskaat in moet en waarom er basterdsuiker in moet en geen kristalsuiker?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi jammer dat het noet gelukt is. Dit recept heb ik uit een tijdschrift die ik onlangs gekocht heb. De nootmuskaat is voor de smaak om deze beter tot zijn recht te laten komen. Basterd suiker ipv kristalsuiker is ook vanwege de smaak van de cupcakes. Ik ben niet bekent met de silicone cupcakes van de Xenos dus weet niet hoe groot die zijn maar wel raar dat je niet de goede hoeveelheid heb gekregen. Ik denk dat het beslag niet luchtig genoeg was. Dit kan komen doordat niet alle producten op kamertemp. waren, producten over de datum waren heb ik ook wel eens gehad of dat niet alles goed luchtig heb geklopt. Over het al gemeen hoef je cupcakebeslag niet luchtig te kloppen maar ik probeer zelf wel altijd de boter bijvoorbeeld zo luchtig mogelijk op en de bloem er voorzichtig door te spatelen. Ik hoop dat je zo voeldoende antwoord hebt op je vragen als je nog vragen hebt hoor ik het graag. Veel bakplezier nog :) Groetjes Janna

    BeantwoordenVerwijderen